Pasi pentru a ti construi reputatia onlinePasi pentru a-ti construi reputatia online

 

În lumea digitală, administrarea reputației unui brand a devenit din ce în ce mai complexă. Diversitatea mijloacelor de comunicare aflate la îndemâna noastră, regulile de folosire ale fiecăruia și viteza cu care acestea evoluează au devenit aproape imposibil de administrat doar de o singură persoană.

În ziua de astăzi, un simplu status pe Facebook sau un link necorespunzător distribuit pe Twitter pot ruina o reputație construită în ani de zile. De aceea, trebuie să ne asigurăm că avem sub control întreaga strategie de comunicare online.

În continuare voi prezenta modul în care se realizează această comunicare pentru a construi o reputație.

Ce este reputaţia?

Dacă ne luăm după DEX, reputaţia este o părere publică, favorabilă sau defavorabilă, despre cineva sau ceva; felul în care cineva este cunoscut sau apreciat;renume. Deci reputaţia este, de fapt, felul în care te percep ceilalţi, imaginea ta.

Oamenii te etichetează după diferite criterii: cu ce te îmbraci, cât câştigi, ce culoarea are părul tău, ce muzică asculţi, cine sunt prietenii tăi etc. În esenţă, cu toţii suntem judecaţi şi purtăm după noi nişte etichete. Dar cum se reflectă imaginea ta în online? Ai încercat vreodată să-ţi cauţi numele pe Google? Apari chiar tu? Şi cu ce profiluri online apari?

Reputaţia poate fi reflectată de articolele de pe blog, profilurile de pe site-urile de socializare, ceea ce alţii au scris despre tine în online, pozele, tagg-urile, datele tale de pe diferite site-uri. Ea nu ţine doar de ce ai publicat, ci de cât de des ai scris, cât ai scris, când ai scris, şi pe ce site-uri. Orice activitate poate spune ceva despre personalitatea ta.

De ce e important să ai o reputaţie bună în online?

Aici dăm de două categorii: companiile şi persoanele din online. În cazul companiilor, neglijarea reputaţiei online duce nu doar la o criză de imagine, ci şi la scăderea credibilităţii şi capacitatăţii de a-şi atinge obiectivele.

Am mai discutat şi despre faptul că peste 65% din angajatori verifică profilurile personale ale viitorilor angajaţi de pe site-urile de socializare. E posibil să pierzi oportunitatea vieţii tale dacă potenţialul tău angajator nu te ia în echipă din cauza unor poze pe care le-ai făcut când erai beat.

Brandingul personal este vital, nu-l lua în glumă. Socializarea online nu mai este de mult timp un hobby iar internetul este un monstru nemilos.

Ce poţi face să-ţi menţi reputaţia din online curată?

Companiile au managementul reputaţiei care se referă la monitorizarea şi controlul imaginii online a firmei.

Dacă vrei să te construieşti pe tine ca brand este important să conştientizezi că orice intervenţie a ta, pe internet, are un ecou. Uneori uităm că internetul păstrează orice literă pe care o publicăm. Deci trebuie să devenim discreţi, cu bun gust şi să ne asumăm responsabilităţi.

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it.”- Warren Buffett

 

Cum îți construiești reputatia online?

Pasul 1: Analizează-ți reputația actuală

Pentru a realiza aceste evaluări, cel mai indicat este să folosim un instrument de media intelligence pentru a obține rapoarte de analiză cantitativă și calitativă a prezenței unui brand în presa online și în rețelele de socializare.

După cum am menționat în articolul anterior, pentru a evita timpul petrecut prin folosirea motoarelor de căutare și a rețelelor de socializare pentru a realiza manual rapoarte privind apariția brand-ului, este recomandată folosirea instrumentul de monitorizare media oferit de MediaIQ.

Pasul 2: Identifică punctele slabe

Analizează rapoartele obținute și găsește contextele negative în care brand-ul tău a fost menționat. Transformă toate aceste puncte slabe în priorități și găsește soluțiile necesare pentru a le transforma în puncte tari sau a le ascunde.

Dacă există un context negativ predominant, organizează o activitate publică sau distribuie un comunicat de presă prin care să descrii acea situație într-un mod favorabil pentru tine. Dacă există contexte negative de mică anvergură, precum un comentariu nepotrivit din partea unui fan pe Facebook, atunci răspunde în mod public persoanei respective. Nu este recomandat să îi ștergi comentariul –asta îl va înfuria și mai tare.

Pasul 3: Identifică punctele tari

Tot din analiza rapoartelor obținute la pasul 1, găsește-ți atuurile din comunicarea online. Acestea pot consta în:

Postări pe rețelele sociale care au generat interacțiunea mare și aprecieri;
Rețeaua socială care ți-a oferit cele mai multe link-uri;
Traficul și comentariile pozitive de pe blog;
Numărul de căutări pe Google ale brand-ului tău;
Comunicatele tale de presă care au generat reacții pozitive.
Este esențial să găsești mijloacele de comunicare online unde ai cele mai multe avantaje și să le folosești pe acelea pentru a-ți consolida reputația.

Pasul 4: Construiește-ți strategia de comunicare online

Având la dispoziție informațiile de mai sus, acum este momentul să îți adaptezi strategia de comunicare online (sau să începi să o construiești în caz că până acum nu a existat).

Află care sunt mijloacele de comunicare cele mai folosite de către publicul tău țintă și concentrează-te doar pe acelea. În funcție de analiza reacțiilor negative care îți pot afecta reputația, găsește un scop al comunicării online de acum înainte:

Să îți crești vizibilitatea (dacă nu există reacții la adresa ta în mediul online aproape deloc);
Să îți îmbunătățești reputația (dacă există mai multe reacții negative decât pozitive);
Să îți menții reputația (dacă există mai multe reacții pozitive decât negative – cazul ideal).


Adaptează-ți conținutul pentru fiecare mijloc de comunicare online folosit:

Articole de blog;
Comunicate de presă;
Postări pe rețelele de socializare.

Pasul 5: Construiește-ți reputatia online!

Ultimul pas este punerea în aplicare a planului realizat la pasul anterior, prin crearea de conținut și folosirea mijloacelor de comunicare corespunzătoare pentru construirea unei reputații online.

În timp ce îți desfășori activitățile de comunicare este esențial să folosești un instrument de monitorizare media, pentru a depista orice reacție negativă față de brand-ul tău și a răspunde din timp la acestea.

Menține o comunicare constantă și un mesaj unitar prin intermediul tuturor mijloacelor folosite. Cu o strategie bine pusă la punct, un mesaj solid și un instrument de monitorizare media, nimic nu îți va sta în calea construirii unei reputații online de lungă durată!

 

Motive pentru care un CEO trebuie sa aibe grija de reputatia sa online

1 Persoanele interesate de produsele sau serviciile companiei (potentialii clienti) ar putea lua in calcul reputatia CEO-ului in decizia de cumparare. Acest lucru este cu atat mai probabil cu cat vorbim de produse sau servicii mai scumpe, mai putin standardizate, pe termen lung sau a caror buna livrare depinde multe de oamenii implicati in proces. Cu o simpla cautare pe Google, un potential client poate afla daca exista persoane nemultumite de firma cu care doreste sa lucreze sau de directorul acesteia.

 

2 Un investitor poate lua in calcul reputatia CEO-ului inainte de a face o propunere. In cazul in care compania cauta un investitor, orice persoana cu un minim de interes va face cel putin cateva cautari simple pe Google, dupa numele companiei, al administratorului dar si al unor manageri mai vizibili, pentru a vedea care este imaginea acestora in media. Din rezultatele aflate pe primele pagini in Google se poate afla foarte usor daca fondatorul a fost implicat in alte companii si care a fost activitatea lui acolo; se poate vedea care este gradul de multumire al clientilor existenti.

 

3 Prin reputatia online si vizibilitatea pe care o are, un CEO se poate pozitiona ca expert in domeniu, ceea ce se reflecta in modul in care este perceput de piata in care lucreaza. Acest lucru atrage dupa sine un capital de brand atat personal, dar si pentru companie. Metode prin care se poate obtine acest rezultat includ: postarea de articole pe bloguri de specialitate sau pe blogul companiei; participarea la conferinte din domeniu; implicarea in forumuri unde se discuta probleme relevante etc.

 

4 Reputatia unui CEO influenteaza modul in care acesta este prezentat in media. Jurnalistii pot lua in calcul reputatia unui CEO in momentul in care doresc sa publice un interviu dintr-un anumit domeniu de activitate. Vor evita cu siguranta persoane controversate sau despre care exista opinii negative puternice pe Internet. Reputatia unui CEO poate influenta chiar tonul articolului sau al interviului. Daca persoana este recunoscuta drept un vizionar sau ca avand o puternica influenta in domeniu, materialul poate sa depaseasca granitele unui simplu articol si sa se transforme intr-un vehicul de PR pozitiv.

 

5 Rezultatele din Google la o cautare dupa numele CEO-ului sau al companiei pot sa determine succesul sau insuccesul unei importante achizitii de talent. Specialistii si oamenii cu experienta sunt greu de gasit, in orice domeniu. Nu de putine ori insa, acestia migreaza de la o companie la alta in cadrul aceleiasi industrii. In momentul in care un om cu expertiza, de care ar fii nevoie in cadrul companiei, gaseste pe Google lucruri negative despre CEO sau firma, cu siguranta se va gandi de doua ori inainte sa accepte un job.

 

Ce poate face insa un CEO pentru a-si proteja reputatia online, atat personala, cat si cea a companiei pe care o administreaza? Evident, sunt pe de o parte elementele ce tin de etica si onestitate in business, dar pe care le vom considera insa realizate by default. Dincolo de asta, se pot face urmatoarele actiuni:

 

Monitorizare – ce putin la un nivel elementar, prin alerte Google;

Crearea de profile pe site-uri generale si in comunitati relevante in domeniu;

Postarea periodica de continut pe aceste profile sau in forumuri;

Emiterea de comunicate de presa pentru a semnala evenimente din companie;

Acordarea de interviuri in publicatii de specialitate;

Postarea de articole in bloguri relevante, sub forma de guest-post;

Publicarea de comentarii si implicarea in discutii relevante, pe bloguri sau in alte contexte.

Cea mai mare si costisitoare greseala in controlul reputatiei online este reactivitatea. In momentul in care acest domeniu primeste atentie doar pentru ca este o criza de PR sau au aparut focare de pareri negative, efortul pentru contrabalansarea acestora este foarte mare. Pot exista astfel perioade destul de lungi de timp in care CEO-ul si compania sunt expusi, adica prima pagina din Google contine informatii negative.

 

Tags: