Tendințele diferite ale anului 2022 în marketing-ul online din România
„De-a lungul anilor de experiență în domeniu, am observat că tendințele internaționale nu sunt întotdeauna valabile și pe piața din România, deși le influențează într-o anumită măsură. Totodată, în timpul workshop-urilor și training-urilor pe care le-am organizat și susținut în 2016, am înțeles că specialiștii în marketing online își doresc să înțeleagă cum funcționează piața la nivel național și caută informații de calitate, atent selecționate și bine structurate, astfel încât să le transforme rapid în rezultate cât mai bune în business-urile lor. După ce previziunile făcute la început de 2016 s-au îndeplinit în cea mai mare parte, pentru 2017 am încercat inclusiv să traduc aceste tendințe și în sfaturi practice referitoare la cum pot companiile să și fructifice aceste noi oportunități din piața de marketing online,” declară Ciprian Susanu, Managing Partner Dare Digital.
1. Responsive ads
Google a introdus responsive ads, care vor lăsa în urmă dimensiunile clasice de reclame (depășitele leaderboard, box și skyscrapper, de exemplu). Deja, aceste ad-uri au CTR-uri (click-through rate) mult mai bune decât vechile formate. În plus, odată cu apariția acestui tip de reclamă, campaniile de display vor fi mai ușor și mai rapid de implementat.
Acesta este, practic, răspunsul Google la formatele de reclamă Facebook, care au fost, în ultimii ani, mai flexibile, mai prietenoase și mai atractive. Deși este de așteptat să apară astfel de reclame, sau chiar reclame video, și în rezultatele plătite din motorul de căutare, nu doar din rețeaua de display, cel mai probabil asta nu se va întâmpla în 2017.
Cum să fii în trend: Înlocuiește vechile tale bannere din rețeaua de display a Google cu aceste noi tipuri de anunț.
2. Facebook Live
Dacă 2016 a fost anul lansării acestui serviciu, există mari șanse ca 2017 să fie cel în care nu doar numărul, ci și calitatea live-urilor va crește semnificativ. De asemenea, odată cu popularizarea acestui tip de comunicare online, brand-urile vor începe să dezvolte strategii mai clare în această direcție.
Cum să fii în trend: Adaugă un plus de autenticitate comunicării tale pe Facebook și încearcă să marchezi momentele importante pentru brand și relevante pentru publicul tău prin această funcționalitate.
3. Segmentarea strategiilor
După ce au descoperit diverse noi modalități și canale de promovare online, multe brand-uri din România vor înțelege că rezultatele în acest mediu vin din abordări segmentate și personalizate pentru fiecare tip de public. Asta începe, în primul rând, cu o măsurare mai detaliată și, în al doilea rând, cu înțelegerea la nivel intim a fiecărei audiențe în parte.
Când brand-urile vor realiza că cea mai sigură modalitate de creștere a ratelor de conversie online este abordarea diferențiată, vor începe să creeze conținut mai interesant și mai bine adaptat fiecărui segment de public, vor descoperi instrumente ca remarketing-ul dinamic/ personalizat și tactici mai complexe de a transmite mesajul potrivit audienței potrivite.
Cum să fii în trend: Oprește-te din a transmite același mesaj tuturor potențialilor tăi clienți, indiferent de vârsta, sexul, locația sau preferințele lor. Începe să-ți segmentezi publicul în cel puțin 3-4 categorii cărora să le transmiți mesajele adecvate, pe canalul potrivit fiecăreia.
4. Nevoia de educație în online marketing
Oarecum în legătură cu trend-ul precedent, dacă brand-urile cu vechime în mediul online vor avea nevoie de strategii mai complexe, companiile nou intrate pe piață vor trebui să recupereze repede distanța dintre ei și competitori, așa că va apărea o cerere și mai mare de conținut de calitate despre marketing-ul online, atât la nivel de începători, cât și la nivel de cunoștinte avansate, care să facă diferența în creșterea ratelor de conversie, sofisticarea strategiilor și, în final, generarea de ROI (return on investment) pozitiv.
Există o nevoie acută de conținut în acest domeniu, iar specialiștii în marketing online caută o sursă de informare coerenta și bine structurată, pentru că au nevoie să dobândească rapid orice informație relevantă pentru strategia lor de marketing online.
Cum să fii în trend: Urmărește toate programele educaționale existente pe piață, astfel încât să alegi acele training-uri și materiale care te vor ajuta să fii la curent cu acest domeniu atât de competitiv și în continuă schimbare.
5. Email marketing-ul renaște
Pe fondul creșterilor de costuri în toate zonele marketing-ului online (costurile per click în Google cresc de la an la an, în timp ce costurile pe click sau pe mia de afișări în Facebook au creșteri constante chiar și la fiecare 6 luni, din cauza competiției), multe companii vor redescoperi cel mai ieftin canal pe care l-au avut mereu la dispoziție, chiar dacă l-au neglijat constant: marketing-ul prin email. În ciuda numărului mare de mesaje de tip spam, email-ul rămâne un canal important de informare pentru publicul de toate vârstele.
Cei care făceau deja email marketing se vor sofistica (vezi trend-ul nr. 3). Există șanse mari ca anul 2017 să nu fie anul în care automatizarea la nivel de email marketing va începe să fie folosită la scară largă și în România, chiar dacă există deja early adopters în piață.
Cum să fii în trend: Curăță constant baza de date, trimite un newsletter doar când ai ceva relevant de spus/oferit și fă tot posibilul să adaptezi conținutul la publicul țintă. Dacă nu ai o bază de date cu adrese de email, începe să construiești una cât mai repede.
6. Google (+YouTube) și Facebook (+Instagram) monopolizează reclama de vizibilitate
Vremea în care clienții (chiar și cei mari) cumpărau publicitatea în sistem CPM de la publisheri, direct sau prin intermediari, a apus. Uneltele moderne pentru cumpărare de publicitate de tip display sunt cele programmatic, care au rețele închise sau deschise de publisheri în spate. Rolul site-urilor de conținut, însă, este mai important ca niciodată. Într-o piață în care consumatorii vor să ia decizii din ce în ce mai informate și să aibă cel puțin iluzia alegerii, rolul influențării în online (prin vechi metode de PR sau prin native advertising) poate fi preluat de acele publicații care își păstrează integritatea și oferă informații de calitate, nu articole scrise rapid, care însă nu oferă valoare adăugată.
Pe fondul descris mai sus, majoritatea brand-urilor își vor concentra bugetele de generare de vizibilitate la marii jucători din piață, Google și Facebook, care oferă atât reach enorm, cât și posibilități de targetare avansate la costuri rezonabile.
Cum să fii în trend: Folosește Google și Facebook ca să ajungi la noi clienți pentru business-ul pe care îl promovezi, dar nu uita să colaborezi cu publicațiile relevante pentru publicul tău, astfel încât să creezi asocieri de brand pozitive și să influențezi decizia de cumpărare prin conținut care să includă referințe la produsul/serviciul tău.
7. Facebook creste ca proporție în bugetele de marketing
În contextul în care costurile cu reclamă în Google cresc de la an la an, în contextul hiper-competitivității, acele brand-uri care s-au bazat ani la rând pe vânzările sau pe lead-urile aduse de Google, își vor reconsidera poziția pe măsură ce ROI-ul va scădea pe acest canal și vor începe să transfere procente semnificative din bugetul lor de marketing către Facebook, care nu va mai fi un mediu rezervat doar unor anumite produse.
Industriile nișate de mai sus (în general, din zonele de lifestyle și educație/dezvoltare) care până acum au testat social media ca mediu de promovare, vor investi din ce în ce mai mult în asta, iar Facebook-ul nu va mai fi un canal secundar de promovare, ci va deveni un canal standard.
Cum să fii în trend: Dacă până acum te promovai doar/preponderent pe Google, creează o campanie de test în Facebook și verifică ROI-ul.
8. În comerțul electronic se așteaptă customer support oricând și oriunde
Aud din ce în ce mai multe magazine online care nu doar că oferă suport, dar și preiau comenzi din medii ca Facebook Messenger sau WhatsApp. Văd acest trend ca pe unul în
creștere și cred că magazinele online de nișă, sau care nu au încă un brand foarte puternic, se vor diferenția între ele pe acest criteriu.
În era comunicării instant, clientul român nu mai are răbdare să primească răspuns la un email dupa 24h sau mai mult. El se așteaptă să-i răspunzi instant, aproape la orice oră, prin orice mod de comunicare i se pare mai la îndemână, iar piața internațională nu face decât să-i crească aceste așteptări (vezi prima livrare cu drona de la Amazon). (Ro)boții de chat care tocmai au apărut pot fi una dintre soluții.
Cum să fii în trend: Dacă ai un magazin online, și nu numai, încearcă să oferi cât mai multe modalități de a fi contactat pe site-ul tău (de la banalul număr de telefon, la chat-urile online, Facebook Messenger până la WhatsApp) și asigură-te că ai un program extins în care poți fi contactat.
9. Duotone
Este trend-ul internațional de web design care ar putea fi cel mai rapid preluat și la nivel național în 2017. Duotone este o reproducere de jumătate de ton a unei imagini care pune în evidență tonurile mijlocii și elementele principale ale unei imagini.
Într-o eră în care standardizarea și experiența cross-device a dus majoritatea site-urilor într-o zonă de similaritate, acest trend apare ca o bulă de oxigen pentru redescoperirea layout-urilor bazate pe imagini, odată cu adaptarea lor la brand și cu sublinierea elementelor importante/relevante din imagini.
Cum să fii în trend: Atunci când îți creezi un website nou sau chiar și un landing page de campanie, încearcă să lași o amprentă cât mai vizibilă a brand-ului tău. Găsește modalitatea prin care poți să te diferențiezi și din punct de vedere vizual, nu doar la nivel de business, de de competititorii din domeniul tău de activitate.
10. Clienții apeleaza din ce in ce mai mult la profesioniști
După ce, ani la rând, business-uri mici și mari au început prin a-și crea singuri campanii de Google AdWords sau pagini de Facebook, simt un val crescător de clienți în piață care își înțeleg
limitele. Deși Google și Facebook încurajează self-service-ul foarte mult, ca să-și crească baza de clienți, apar din ce în ce mai mulți oameni care apelează la specialiști, oferă resurse și așteaptă rezultate în loc să șovăie în strategiile lor de marketing online.
Indiferent că e vorba de o strategie potrivită și la zi cu noutățile, de administrare de reclame, creare de website-uri și landing page-uri, producție video sau orice alt tip de conținut, nu există o companie în România capabilă să le facă pe toate inhouse, la un nivel superior de calitate.
Cum să fii în trend:
Dacă ai depășit nivelul business-ului mic în care tu trebuie să le faci pe toate, începe prin a-ți crea o strategie puternică. Nu vei putea face asta decât știind foarte clar ce îți dorești de la afacerea pe care vrei să o promovezi și apelând la un profesionist. Luând în considerare planul nou creat, răspunde sincer la întrebarea “Ce componente din această strategie pot susține la un nivel de calitate înalt în cadul companiei mele?” și externalizează restul către profesioniști bine selectați.
Sursa: http://www.agora.ro/stire/tendin-ele-anului-2017-marketing-ul-online-din-romania